
19 feb Upskilling in het museum. De kunst van het ontwikkelen van je EQ
Een beetje onwennig gaan ze met elkaar in gesprek, de groep van zo’n 30 IT’ers. ‘Wat is eigenlijk de definitie van kunst?’ probeert een van hen het gesprek nog op een meer cognitief level te brengen. Maar die afleidingsmanoeuvre is een no-go, dus uiteindelijk draaien ze zich naar elkaar om en wisselen ze schoorvoetend ervaringen uit over hun favoriete kunstwerk. Naarmate het gesprek vordert: steeds meer sprankelende ogen, enthousiasme en vrolijkheid. ‘De schilderijen van Jeroen Bosch, en de verhalen van Tolkien’, zegt een jonge vrouw stralend. ‘Ik hou van die fantasy-stijl’. Tot dat moment had ze er een beetje timide bij gezeten. ‘Mwoah. Ik heb niks met kunst’, zegt een ander. Als ik ‘kunst’ breder definieer, dat het niet per sé in een museum hoeft te hangen bijvoorbeeld, komt hij los: ‘Ah, het interieur van mijn Tesla. Dat strakke design, dat minimalistische…prachtig!’
Bingo! Ook daar ineens een twinkeling.
Locatie: museum De Pont in Tilburg. Op een donderdagavond verzorg ik daar een ‘out of the box’ sessie voor een groep IT-consultants. Als ik ze vraag wat volgens hen de belangrijkste vaardigheden voor medewerkers in de toekomst zijn, zijn ze vrij eenduidig in hun antwoorden: aanpassingsvermogen, empathie en emotionele intelligentie. Dat sluit aan bij een onderzoek dat onlangs verscheen onder CEO’s wereldwijd. Daaruit blijkt dat competenties waarmee mensen iets toevoegen aan technologie steeds belangrijker worden. Het gaat dan om soft skills als creativiteit, sociale vaardigheden en om kunnen gaan met veranderingen.
De ondervraagde CEO’s onderschrijven het belang van upskilling, staat er in het onderzoek. Nu geloof ik echt dat je emotionele vaardigheden kunt verbeteren. Maar het woord ‘upskillen’ in deze context veroorzaakt bij mij toch wat ongemak. Ik moet denken aan The Rosie Project. In dit vermakelijke boek gaat de begaafde autist Don op zoek naar zijn ideale vrouw. Door zijn sociale onhandigheid is hij nog nooit verder gekomen dan een eerste date. Met behulp van een 16 pagina’s tellende vragenlijst hoopt hij haar alsnog te vinden. En dan komt Rosie op zijn pad, die aan geen enkele van de gestelde voorwaarden voldoet en Don’s gestructureerde leven volledig overhoop gooit.
Don vindt haar dus, zijn ideale vrouw, ook al is ze dat op papier niet. Iets vergelijkbaars is er met het interieur van de Tesla aan de hand. Niet in een museum te vinden, dus misschien geen ‘kunst’ volgens de definitie. Maar de sprankeling in de ogen die het veroorzaakt bij de man die daarvoor nog wat ongeïnteresseerd voor zich uit had zitten staren, dát is waar het over gaat. Emotie, verbinding, echt contact. Het is belangrijk, en hard nodig. Ook, en misschien wel juist in een zakelijke context.
Er ontstaan mooie gesprekken die avond in De Pont, de sfeer wordt los en ontspannen. De rondleiding door het museum maakt het af. Kunst als middel om de balans tussen hoofd en hart tot stand te brengen, ik hoef ze niet meer te overtuigen, laat staan ze een ‘EQ-checklist’ af te laten vinken. Ze ervaren en doorleven het.
Missie Upskilling your soft skills in het museum geslaagd 😉.
Wil jij ook aan de slag met emotionele intelligentie (EQ) en sociale vaardigheden in je team? Of vind je het zelf interessant om eens op een andere manier te kijken? Ik ga regelmatig met teams of mensen individueel naar een museum. Neem contact met me op, ik denk graag met je mee!
Beeld: Vincent en Theo van Gogh in Zundert, gemaakt door Zadkine. De broers staan innig verstrengeld in verbondenheid, ter hoogte van hun hart
Jannie
Geplaatst op 17:10h, 23 februariVolgens mij een zeer geslaagde sessie:)