Waarom onze empathische, creatieve kant de toekomst heeft

Waarom onze empathische, creatieve kant de toekomst heeft

‘Feliciteer Jan met 2 jaar in dienst bij Per direct beschikbaar’.

Ja, het staat er echt. LinkedIn wijst mij met regelmaat op jubilea van mijn connecties. Zodat ik hen, heel attent, kan feliciteren. Maar hier wordt wel heel pijnlijk duidelijk dat het algoritme toch niet helemaal waterdicht is.

En wat dacht je van deze? Op mijn verjaardag krijg ik van KPN een mail: ‘Beste mevrouw Van der Haar. Volgens onze gegevens bent u vandaag jarig. Dat kunnen we natuurlijk niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom: gefeliciteerd met uw verjaardag!’ En daar onder dan de knop: wat vindt u van deze mail? Ik kan kiezen tussen 😊 of ☹. Echt waar.

Tsja. Dit soort ‘persoonlijke’ mails maken alleen maar heel erg duidelijk dat er niks persoonlijks aan is. Nu snap ik ook wel dat er daar bij KPN op kantoor geen medewerker zit die een verjaardagskalender voor alle klanten bijhoudt, maar toch.

Ik moet denken aan mijn moeder, die in de tijd dat mijn ouders een restaurant hadden, álle verjaardagen van hun vaste klanten noteerde. Op hun verjaardag kregen ze dan een handgeschreven kaart. Enorm tijdrovend, absoluut, maar het werd ook altijd enorm gewaardeerd.

In deze tijden van vergaande automatisering is persoonlijke, oprechte aandacht meer dan nodig. En niet alleen omdat we nu eenmaal sociale wezens zijn. Zo schrijft Daniël Pink, een vooraanstaand schrijver van managementboeken, dat de toekomst aan een andere manier van denken is.
‘De samenleving verschuift van logisch en lineair naar inventief en empathisch’ schrijft hij. In zijn uiterst boeiende boek ‘Een compleet nieuw brein’ betoogt hij dat het einde van het Informatietijdperk nabij is, en we aan de vooravond staan van wat hij het Conceptuele Tijdperk noemt. Een tijd waarin emotionele scherpzinnigheid en creativiteit cruciaal zijn.

Ik kan het daar alleen maar hartgrondig mee eens zijn. En niet alleen omdat ik zelf nu eenmaal goed gedij bij ‘persoonlijk’ en ‘klein’. Uit allerlei onderzoek blijkt dat het uiteindelijk ook zakelijk meer oplevert. Mits oprecht en gemeend natuurlijk, een trucje werkt alleen maar averechts. Emotionele intelligentie als nieuwe sleutel tot succes.

 

gedicht ‘De ontdekking’ K. Schippers. Beeld: Klaas Gubbels. www.plint.nl

4 Reactie's
  • Alain
    Geplaatst op 09:12h, 03 maart Beantwoorden

    Goed bezig Sylvie ! (Dit is geen algoritme…. 😉 )
    Groet van alain

  • Jacqueline
    Geplaatst op 11:25h, 18 april Beantwoorden

    Emotionele scherpzinnigheid en creativiteit, dat is opnieuw mooi verwoord Sylvie.

Geef een reactie